راهنمای انتخاب بهترین چوب ماهیگیری

 

هنگام خرید چوب ماهیگیری این نکات را رعایت کنید

 

راهنمای خرید چوب ماهیگیری
 راهنمای خرید چوب ماهیگیری

در اینکه ماهیگیری یکی از لذت بخش‌ترین تفریحاتی است که هر انسانی می‌تواند آن را تجربه کند، هیچ شکی نیست. این تفریح و عمل مهیج زمانی لذتش بیشتر می‌شود که ابزار و لوازم آن نیز فراهم باشد.

برای صید ماهی و بهره‌مندی از هیجان آن، اولین و آخرین چیزی که می‌تواند شما را به هدفتان برساند، یک چوب ماهیگیری است.

شاید در نگاه اول این‌طور تصور شود که خرید یک چوب صید ماهی اساساً کاری ندارد، کافی است وارد یک فروشگاه لوازم صید آبزیان بشویم و چوب مد نظرمان را سفارش دهیم.

اما باید بگوییم که انتخاب یک چوب ماهیگیری خیلی هم آسان نیست؛ زیرا برای خرید این وسیله صیادی شما باید به عوامل مختلفی از جمله نوع اقلیم آبی، نوع ماهی و هم‌چنین شور یا شیرین آبی که قرار است از آن ماهیگیری کنید، توجه نمایید.

این گزینش گرچه قدری سخت است ولی مشاوری با تجربه به نام مجله اینترنتی مینینیم در کنار شماست. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چوب ماهیگیری تا انتهای این نوشتار ما را همراهی کنید.

معرفی انواع چوب‌های صیادی

مدل ساحلی: چوب ماهیگیری ساحلی در اندازه طولی ۳۳۰ تا ۵۰۰ سانتی‌متر طراحی و تولید می‌شود. نوع ماده به کار رفته در ساخت این دسته از چوب‌ها کربن است و به تبعیت از نامشان برای صید ماهی در ایستگاه‌های ساحلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این مدل از محصولات دارای گیره‌های فراوان بر روی خود برای حمایت هرچه بیشتر از نخ قلاب ماهی می‌باشند و از نظر انعطاف نیز در سطح بالایی قرار دارند.

مدل فلوتینگ: این مدل از چوب‌ها هم به صورت تلسکوپی در بازار موجود هستند و هم به شکل چند تکه‌ای در دسترسند؛ چوب ماهیگیری فلوتینگ از نظر طول به دو مدل، یکی کوتاه با اندازه ۳۰۰ تا ۴۲۰ و دیگری بلند با اندازه‌ای بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ سانتی‌متر تقسیم می‌شود.

از مدل‌های کوتاه این چوب‌های ماهیگیری برای صید ماهی در اقلیم‌های رودخانه‌ای و از مدل‌های بزرگ آن جهت شکار این آبزیان خوشمزه در زیستگاه‌های دریایی استفاده به عمل می‌آید.

مدل پشه: طول این مدل از چوب‌های ماهیگیری متنوع است و معمولاً اندازه آن‌ها بر حسب محلی که قرار است در آن به صیادی بپردازید، مثل رودخانه یا دریا انتخاب می‌شود.

برای ساخت این مدل از چوب‌های ماهیگیری غالباً از جنس کربن یا فایبرگلاس استفاده می‌شود. محل اتصال طعمه آن‌ها نیز همانند نامشان حشرات و پشه‌ها می‌باشند.

 

مدل اسپینینگ دریایی: از این نوع چوب‌های صیادی که خیلی هم قوی هستند برای صید ماهی‌های بزرگ دریایی استفاده می‌شود. طول این قبیل از چوب‌ها چیزی بین ۲۱۰ تا ۳۰۰ سانتی‌متر است و از نظر ضخامت از انواع دیگر ضخیم‌تر و کلفت‌تر می‌باشند.

مدل کاسی: چوب‌های کاسی از قدرت پرتابی ۶ متری برخوردارند و می‌توان با استفاده از آن‌ها به صید ماهی های سفید، کپور و هم‌چنین کولی امید داشت‌.

معمولا برای ساخت چوب‌های کاسی از جنس فیبر کربن استفاده می‌کنند، علاوه بر این اندازه طول و همین‌طور تعداد حلقه‌های حمایت کننده از نخ ماهیگیری در آن‌ها نیز قابال تنظیم می‌باشد.

مدل اسپینینگ: چوب‌های ماهیگیری اسپینینگ در واقع همان چوب‌های اسپینینگ دریایی هستند که شرح آن‌ها در بالا از نظرتان گذشت، منتها با این تفاوت که از آن‌ها برای صید ماهی در دریا استفاده می‌شود ولی از مدل اسپینینگ برای شکار ماهی در رودخانه بهره گرفته می‌شود.

طول این نوع از چوب‌ها چیزی بین ۱۸۰ تا ۳۳۰ سانتی‌متر است که می‌توان از آن‌ها برای صید ماهی قزل آلا به راحتی استفاده کرد. تعداد حلقه‌های حمایتی از نخ ماهیگیری بر روی چوب‌های اسپینینگ عددی بین ۵ تا ۸ می‌باشد.

 

مدل سطحی: به این مدل از چوب‌های ماهیگیری، سرف (Surf) نیز گفته می‌شود و همانند نامشان از آن‌ها برای صید ماهی‌های روی آب و در واقع سطحی استفاده می‌کنند.

با بهره گیری از این مدل چوب‌ها امکان پرتاب‌های بلند برای صیاد فراهم می‌شود. شایان ذکر است که طول این نوع از محصولات ماهیگیری چیزی در حدود ۴۲۰ سانتی‌متر است.

مدل بیت کستینگ: اگر می‌خواهید به صورت پیاپی چوب ماهیگیری خود را به آب بیندازید، بهترین گزینه برای شما خرید چوب‌های بیت کستینگ می‌باشد.

بر روی دسته آن‌ها محلی برای قرار گرفتن انگشتان دست صیاد تعبیه شده است، چنان‌چه تمایل دارید که خود را یک ماهیگیر حرفه‌ای معرفی کنید و این توانایی را به رخ همگان بکشید، پیشنهاد مینینیم به شما دوست عزیز و صیاد زبر دست این است که تهیه یک چوب ماهیگیری بیت کستینگ را در برنامه خرید خود قرار دهید.

مدل صید کپور: این نوع چوب‌های ماهیگیری نیازی به معرفی ندارند؛ چرا که از آن‌ها برای صید ماهی کپور استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که مقاومت و هم‌چنین قدرت پرتاب این مدل از محصولات بسیار عالی است.

مدل ترولینگ: در آخر هم به معرفی چوب ماهیگیری ترولینگ می‌پردازیم، این چوب بهترین گزینه برای صید سرعتی است و می‌توان به سبب حساس بودن و سرعت بالای واکنش این مدل از محصولات، حتی در حین حرکت نیز به شکار کردن ماهی‌ها پرداخت. از این مدل چوب‌ها بیشتر برای اقالیم آب شور استفاده می‌کنند.

 

نکات زیر را به عنوان شاخص‌های انتخاب و خرید چوب ماهیگیری لحاظ کنید

گام نخست، یعنی انتخاب چوب ماهیگیری را محکم بردارید

نخستین نکته در خصوص خرید چوب ماهیگیری توجه به نوع آن است، معیار تشخیص این امر توجه به نوع آب یعنی شور یا شیرین بودن آن و هم‌چنین دریا یا رودخانه بودنِ محل صید است. البته نوع ماهی‌ای که قصد صید آن را دارید، در تعیبن چوب منتخب شما هم موثر است.

برای این منظور توصیه می‌کنیم پیش از خرید خود به مطالعه بخش قبلی از همین مطلب بپردازید تا با مهمترین چوب‌های ماهیگیری موجود در بازار بیشتر آشنایی پیدا نمایید.

طول چوب منتخب خود را به خوبی ارزیابی کنید

نکته دوم در خصوص انتخاب چوب ماهیگیری توجه به طول یا همان اندازه چوب است، یک چوب ماهیگیری می‌تواند طولی از ۶۰ سانتی‌متر تا چندین متر داشته باشد.

البته اینکه قرار است شما ماهیان نزدیک به محل استقرار خود را شکار کنید و یا به استقبال صید ماهی‌های دورتر بروید، از دیگر نکات حائز اهمیت در تعیین میزان بلندی چوب ماهیگیری‌تان می‌باشد.

قبلاً گفتیم که چوب‌های بلند یا به صورت تلسکوپی و یا به شکل چند تکه‌ای طراحی، تولید و عرضه می‌شوند، انتخاب یکی از این دو مدل به سلیقه و نظر خودتان بستگی دارد.

 

حال باید وزن یک چوب ماهیگیری را ملاک انتخابتان قرار دهید

فاکتور مهم بعدی در انتخاب و خرید چوب ماهیگیری توجه به وزن آن است که اتفاقاً خیلی باید دقیق بر روی این موضوع تمرکز و سعی کنید متناسب با میانگین وزنی ماهی مورد نظرتان یک چوب با وزنی ایده‌آل را برای صید آن انتخاب و سپس خریداری نمایید.

لازم به ذکر است که هیچ‌گاه نباید از چوب‌های سبک و ضعیف برای صید ماهیان بزرگ استفاده کرد؛ اصرار به انجام این کار تنها می‌تواند باعث بروز خطراتی برای شما صیادان عزیز گردد که اغلب ممکن است غیر قابل جبران باشند.

به حداکثر وزن قابل تحمل حلقه‌های چوب خود بی التفات نباشید

هر یک از چوب‌های ماهیگیری دارای تعدادی حلقه حمایتی هستند، این حلقه‌ها به تناسب نازک یا کلفت بودن بدنه چوب شما می‌توانند نازک و یا ضخیم در نظر گرفته شوند. طبعاً از قدرت تحمل وزن نخ های ماهیگیری متفاوتی نیز برخوردارند.

توجه به این موضوع در انتخاب یکی از این قبیل محصولات صیادی بسیار حائز اهمیت است. در این خصوص پیشنهاد می‌کنیم به وزن نخ‌های ماهیگیری موجود در بازار توجه داشته و با در نظر داشتن آن‌ها اقدام به خرید چوبی مناسب برای صید تفریحی خود کنید.

 

میزان اکشن بودن چوب صیادی منتخب شما دارای اهمیت است

میزان اکشن بودن یا سرعت بازگشت یک چوب ماهیگیری به مدت زمانی اطلاق می‌گردد تا چوب پرتاب شده شما به حالت اولیه خود بازگردد.

در این خصوص باید بدانید که ما با سه کلاس سریع، متوسط و آهسته مواجه هستیم که چوب‌های صیادی ساخته شده از جنس کربن در زمره سریع‌ترین اکشن‌های حال حاضر دنیا به حساب می‌آیند.

موارد موثر بر روی قیمت چوب ماهیگیری را شناسایی نمایید

ما در این مطلب هر آنچه که بر روی قیمت چوب ماهیگیری موثر است را شرح دادیم و حال دیگر این شما خریداران و عاشقان صیادی هستید که باید متناسب با سلیقه و نظر خود به سراغ انتخاب یک چوب ایده آل برای خود بروید.

در این خصوص توصیه می‌کنیم اولاً خرید خود را از فروشگاه های معتبر و مراکز فروش معروف اینترنتی انجام دهید و ثانیاً حواستان را خوب جمع کنید تا چوبی با گارانتی تهیه فرمایید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید