ماهیگیری ورزشی برای روح و جسم

ماهیگیری تفریحی

 

ماهی‌گیری تفریحی به دو روش ماهی‌گیری ورزشی و ماهیگیری غیر ورزشی(سنتی) انجام می‌شود:

 

- ماهی‌گیری تفریحی: ماهی‌گیری تفریحی به منظور سرگرمی، ورزش، کسب لذت، زندگی در طبیعت و ... انجام می‌گیرد.

 

- ماهی‌گیری ورزشی: ماهیگیری تفریحی ورزشی به عنوان ورزش بسیار شاداب در تمام دنیا رایج است. در این روش که طی دهه‌های گذشته در اکثر نقاط دنیا توسط ماهیگیران شناخته شده است، بر خلاف ماهی‌گیری تفریحی سنتی دیگر ماهی‌گیری بر مبنای نصب نوع خاصی از طعمه و انتظار نیست.

 

بلکه از روش‌های واکنشی ماهی به طعمه یا شکار در حالت طبیعی استفاده می‌شود. از نمونه‌های این روش می‌توان به صید با لانسه، پشه، لور، قاشقک، ماهی‌گیری با نیزه و طعمه زنده اشاره کرد. هر ماهی صید خاص خود را دارد.

 

ماهیگیری با قلاب

ماهیگیری با قلاب، شیوه رایج در ماهیگیری ورزشی است. ماهیگیری با قلاب یک روش ماهیگیری است که در آن از قلاب ماهی گیری استفاده می‌شود. 

 

قلاب ماهیگیری

قلاب ماهیگیری مهمترین وسیله در ماهیگیری با چوب (ماهیگیری با قلاب) است. قلاب معمولاً به نخ ماهیگیری متصل است و نخ ماهیگیری هم به چوب ماهیگیر وصل می‌شود. چوب ماهیگیری معمولاً یک چرخ ماهیگیری دارد که برای کنترل پرتاب قلاب و گرفتن ماهی کاربرد دارد. گونه‌های متعدد ماهی در آبهای شور و در آبهای شیرین وجود دارند که قابل صید با قلاب هستند.

آموزش ماهیگیری,وسایل ماهیگیری,فواید ماهیگیری

 

طعمه ماهیگیری

برای ماهیگیری با قلاب از طعمه طبیعی یا طعمه مصنوعی استفاده می‌شود.

 

- طعمه مصنوعی: بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند فقط از طعمه مصنوعی برای ماهیگیری استفاده کنند اما توصیه میکنم ازطعمه طبیعی استفاده کنید.

 

- طعمه‌های طبیعی: طعمه‌های طبیعی برای ماهیگیری آب شور و شیرین به کار می‌روند و شامل کرم‌ها، زالو، کپورماهی، قورباغه، سمندر، هشت پا، ماهی مرکب، حشرات و حتی میگو می‌شوند. کرم خاکی رایجترین طعمه ماهیگیری طبیعی برای ماهیگیری در آبهای شیرین است.

 

ماهیگیری ورزش جسم و روح

ماهیگیری ورزشی و یا ماهیگیری اسپرت به ورزشی گفته می شود که افراد بدون در نظر گرفتن جنبه اقتصادی و ارتزاقی آن به صید ماهی می پردازند. ماهیگیری که بسیار پرطرفدار است جز رشته های ورزشی مفرح شناخته می شود زیرا روح وجسم افراد را برای مدت‌ها تحت تاثیر قرار می دهد و با خارج نمودن احساسات و انرژی های منفی در ماهیگران نشاط و شادی را به ارمغان می آورد. 

 

ماهیگیری و پیوند انسان با طبیعت

در حقیت ماهیگیری با ایجاد پیوندی عمیق میان طبیعت و فرد به دور از دغدغه های روزمره زندگی اش فرصت تفکر و تعقل بیشتری نسبت به جهان پیرامونش می یابد. 

 

تاثیرات این ورزش را بر سلامت روح وجسم و تغییر نگرش به زندگی و علل استقبال گسترده از ورزش ماهیگیری اگر چه ماهیگیری به عنوان یک تفریح شناخته می‌شود که افراد در اوقات فراغتشان به آن روی می آورند اما در حقیقت این ماهیگیری فراتر از یک سرگرمی 

 

است و سال‌های زیادی است که به عنوان یک ورزش شناخته میشود. ماهیگیری ورزشی است بسیار جالب و دوستداشتنی! اول اینکه برای ماهیگیری در کنار طبیعت هستید وگویی با ذات طبیعت در آمیخته اید. اینجاست که طبیعت آغوش پر مهر خویش را به روی شما باز میکند و به دور از قیل و قال شهر، هوای پاک، کوه، آب و مناظر بکر و زیبا را پیش رویتان قرار میدهد.

 

شاید به همین دلیل است که خیلی سریع تر از ورزش های دیگر بر سلامتی انسان تاثیر میگذارد. دامنه تاثرات ورزش ماهیگیری را بر سلامت جسم و روح و حتی شیوه نگرش انسان به زندگی بسیار گسترده است.

 

ماهیگیری,ورزش ماهیگیری,مکان های ماهیگیری

ورزش ماهیگیری

 

تاثیرات ورزش ماهیگیری بر جسم

تاثرات ورزش ماهیگیری بر جسم تصوری که بسیاری از مردم در مورد ماهیگیری دارند این است که توی یک قایق بنشینی و یا روی یک صندلی مسافرتی لم بدهی و منتظر بمانی تا ماهی به قلاب بیفتد. در صورتیکه این تصور نادرست است.

 

ماهیگیری اسپرت همانطور که از نامش پیداست؛ ورزشی است که مرتبا شخص ورزشکار را در حال حرکت و جنب و جوش نگه میدارد. ماهی ها معمولا قلمرو خاصی ندارند بنابراین برای یافتن آنها می بایست در طول یک رودخانه قدم بزنید و یا خط ساحل را درنوردید تا جای مناسبی برای یافتن شکار ماهی پیدا کنید.

 

برای پرداختن به ورزش ماهیگیری لازم نیست تمرینات سخت انجام دهید و بدن را تحت فشار قرار دهید. در حقیقت همین که ماهیگیری می کنید برای بدن کافی است. ورزش ماهیگیری شما را مدام به این سو و آن سو می کشاند. یافتن یک نقطه مناسب برای ماهیگیری مستلزم پیاده روی زیاد، عبور از رودخانه و حتی بالا رفتن از کوه و تپه است که همین مسئله عضلات پا را قوی می کند و درعین حال به فرد کمک می کند تا چندین کالری بسوزاند.

 

از سوی دیگر همین فعالیت ماهیچه های قلب درگیر می کند و باعث میشود ضربان قلب بالا رود که به گردش خون و تقویت عملکرد قلب کمک میکند. خب الان که به پاهایتان ورزش دادید و بالاخره به نقطه مورد نظر رسیدید به ماهیگیری بپردازید در این مرحله است که با گرفتن چوب ماهیگیری و پرتاب نخ و به اصطلاح قلاب کشیدن انگشتان، آرنج ها و مچ هایتان هم در گیر این ورزش می شوند.

 

البته برای کسانی که خوش شانس هستند و ماهی به دام قلابشان می افتد بیرون کشیدن ماهی از آب مستلزم ایجاد فشار بیشتر بربدن است و علاوه بر عضلات دست عضلات کتف نیز به فعالیت مشغول می شوند.

 

این ورزش برای افرادی که قدرت جسمانی خوبی ندارند و نمی توانند ورزش های سنگین و قدرتی انجام دهند توصیه می شود زیرا بدون اعمال فشار زیاد، بدن آنها را همچنان متناسب نگه می دارد و عضلات و ماهیچه هایشان را تقویت میکند.

 

نباید فراموش کرد که ورزش در طبیعت هم فواید خاص خود را دارد. ماهیگیری که در هوای آزاد انجام می شود شش ها را تحت تاثیر قرار میدهد. طبیعت این درمانگر همیشگی پراز اکسیژن و هوای تازه و پاک است که شش ها از آن استفاده می کنند. اکسیژن زیاد نیز بر فعالیت مغز تاثیر بسزایی دارد و کارایی آن را بالا میبرد. همچنین نور خورشید به دلیل داشتن ویتامین D که درایگان در اختیارتان قرار می دهد برای پوست و بدن شما مفید است.

 

تاثیرات ورزش ماهیگیری بر روح و روان

از آنجاییکه ماهیگیری فرد را در تعامل مستقیم با طبیعت قرار می دهد خیلی سریع باعث کاهش استرس و تنش در انسان میشود. مطالعات علمی و البته تجربه ثابت کرده است این ورزش میتواند کمک شایانی به رفع بیماریهای عصبی همچون افسردگی و اظطراب بکند.

 

در حقیقت این سرگرمی درمانی شما را به سمت طبیعت می کشاند و اجازه می دهد استرس های روزانه خود را در دامان آرام و پر مهرش به کلی از یاد ببرید. فوایدی که ماهیگیری بر سلامت روح و روان دارد بسیار ارزشمندتر از به دست آوردن یک ماهی است. بهتر است بگوییم همین که به قصد ماهیگیری به طبیعت روی می آورید برای نشاط سلامت روح کافی است حتی اگر دست خالی برگردید.

 

تاثیرات درمانی ماهیگیری به این دلیل است که آسودگی ذهنی تحرک جسمانی خفیف و گاهی ارتباطات اجتماعی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل است که ماهیگیری به عنوان یک ورزش ضد اظطراب در نظر گرفته میشود. این نوع ماهیگیری را می‌توان تمرینی برای صبر نیز دانست.

 

ماهیگیری درمانی برای برخی بیماری‌ها

استرس پس از سانحه (PTSD)1 و اختلال اظطراب فراگیر (GAD)2 از جمله بیماریهایی هستند که به جرائت میتوان گفت با در دست گرفتن یک چوب ماهیگیری به مرور زمان ازبین میرود. در حقیقت فرد مضطرف نمی تواندبه خوبی تمرکز داشته باشد و ماهیگیری به وی یاد میدهد که هدفش تنها به دام انداختن ماهی نیست بلکه رقیبش بسیار باهوش است و برای شکار آن باید تمرکز خود را به کار ببندد. شاید تعجب کنید اگر بگوییم تاثیرات درمانی ماهیگیری ورزشی در علم پزشکی Piscatorial therapy نام دارد که ترجمه تحت اللفضلی آن درمان بیماری های روحی از طرق ورزش ماهیگیری است.

 

مکان‌های مناسب برای ماهیگیری در ایران

ماهیگیری در رودخانه,وسایل ماهیگیری,مکان های مناسب برای ماهیگیری در ایران

مکان‌های مناسب برای ماهیگیری

 

علیرغم اقلیم خشک ونیمه خشکی که در سرتاسر ایران حاکم است کشورمان دارای مناطق بسیار زیبایی است که دریاچه ها و رودخانه های خروشانی در دل آنها جای دارد همچنین از شمال و جنوب در کنار دریاهایی واقع است که پتانسیل خوبی برای ورزش ماهیگیری می باشند. در ادامه دو نمونه از این مکان‌ها را به شما معرفی نموده‌ایم:

 

رودخانه ززوماهرو

یکی از مناطق بخش ززوماهرو است که در دامنه های اشترانکوه قرار دارد. منطقه ای زیبا با جنگل های گسترده بلوط که رودخانه ها و چشمه سارهای فراوانی دارد. این منطقه به واسطه آب سردی که دارد ده ها تولید پرورش ماهی قزل آلا احداث شده است.

 

رودخانه زوزو ماهرو قبل از احداث این تولیدی ها فاقد ماهی قزل آلا بود تنها چند نوع ماهی در آن یافت میشد: ماهی زردپر ، کپور و ساردین بعدا به دلیل جاری شدن سیلاب ها تعداد زیادی از ماهی های پرورشی به داخل رودخانه این منطقه سرازیر شدند.

 

و چندسالی است که ماهی قزل آلا نیز به فهرست ماهیان این منطقه اضافه شده است. اضافه شدن این ماهی زیبا به فهرست ماهی های رودخانه ززوماهرو سبب شده است ماهیگیران زیادی به این منطقه رفت وآمد کنند. 

 

بابلرود

یکی دیگر از محل‌های مناسب ماهيگيری رودخانه اصلی بابلسر است كه از وسط شهر عبور ميكند و بابلرود ناميده ميشود ، چندين سال است كه اين رودخانه لايروبی و برای تردد كشتی های ماهيگيری ( كليكا) آماده شده و در مصب آن موج شكن هايی احداث گرديده، اين موج شكن ها محل مناسبی برای ماهيگيری در دريا هستند.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید