آشنايي باوسايل ماهيگيري (( قلاب )) و  اصول خارج کردن قلاب ماهیگیری از انگشت

آشنايي باوسايل ماهيگيري (( قلاب ))  و  اصول خارج کردن قلاب ماهیگیری  از انگشت

یکی از سوالاتی که بسیار در زمینه قلاب پرسیده می شود مربوط به سایز آن می باشد باید گفت که قلاب های ماهیگیری دارای سایز های مختلفی می باشند از سایز 32 اغاز می شود و تا 1 ادامه دارد.معمولا برای ماهی های دهان بزرگ از قلاب های بزرگتر استفاده می کنند و به همین نسبت برای ماهی های کوچک از قلاب های کوچک استفاده می کنند.اما اگر بخواهیم یک سری سایز های استاندارد را به شما معرفی کنیم سایز های 4,2,1,1/0,2/0,3/0,4/0,5/0 اندازه های استاندارد به شمار می ایند.

 

*قسمت های مختلف قلاب*

*قسمت بین سوراخ و انحنا *

* چشم قلاب*

*حفره قلاب*

* دهنه قلاب*

[تصویر: image004.jpg]

 

قسمت بین سوراخ و انحنا ((Hook shank))

قسمتی  بین چشم قلاب و دهنه قلاب که نخ ماهیگیریشروع به خم شدن می کند.بعضی وقت ها این قسمت دارای یک سری ریشه ها و قسمت های برامده می باشد برای اینکه بهتر بتواند طعمع های نرم را نگه دارد

[تصویر: image005.jpg]

چشم قلاب((hook eye))

جایی که نخ ماهیگیری  به قلاب محکم می شود به ان نقطه چشم قلاب و یا hook eye می گوییم.

[تصویر: image007.jpg] [تصویر: image008.jpg]

حفره قلاب((hook gap))

فاصله میان ابتدای قلابو قسمت دارای انحنا را حفره قلاب می گویند .حفره قلاب مهمترین قسمت برای نگه داشتن و چسبیدن به دهان ماهی می باشد.به عبارت دیگر مهمترین کار قلاب را حفره ان انجام می دهد.قلاب هایی که دارای حفره بزرگتر باشند بسیار برای کار ماهیگیری مناسب هستند سعی کنید تا حد امکان از قلاب های دارای حفره بزرگ استفاده کنید.

دهانه قلاب((hook throat))

فاصله بین کشیده شدن نخبا محور انتقال نیرو را دهانه قلاب می گویند.این دهانه بسیار مهم می باشد و همواره می بایست به اندازه کافی دارای عمق باشد تا بتواند ظرفیت مناسب را  برای نگه داشتن گوشت و یا هر گونه طعمه دیگرداشته باشد.

محبوب ترین قلاب های ماهیگیری

 

قلاب aberdeen : بیشتر برای طعمه های زنده به کار میروند.این قلاب ها معمولا بسیار سبک و دارای شکل کروی می باشند.

[تصویر: image009.jpg]

قلاب siwash : این قلاب دارای یک طراحی سخت میباشد به این معنی که بیشتر برای ماهی های بزرگ  وغول پیکر مناسبهستند.زیار این نوع از ماهی ها دارای دهان بزرگ و محکمی هستند .بر روی این قلاب هم یک سیری شیار های بلند و تیز طراحی شده است.

[تصویر: image010.jpg]

قلاب دایره ای شکل: بیشتربرای ماهیگیری در اب های شور به کار می رود این قلاب ها برای گرفتن گربه ماهی ها بسیار مناسب هستند اگر شما ماهیگیری از شعار بگیر و رها کن دنبال می کنید این قلاب ها به دهان ماهی زیاد صدمه نمی رسانند و برای رها کردن ماهی بسیار مناسب هستند.

[تصویر: image012.jpg]

قلاب اختپوس : همانطور که از اسم اینقلاب مشخص است این قلاب دارای هشت قسمت برامده و نسبتا تیز دارد این قلاب شباهت بسیاری به قلاب های دایره ای شکل دارد.قسمت بین سوراخ و انحناء ان دارای فاصله ی  بسیار کمی می باشد.

[تصویر: image013.jpg]

قلاب سه شاخه : این قلاب هادارای سه شاخه و یا سه قسمت برامده و تیز هستند این قلاب ها برای پرتاب کردن بر روی سطح اب مناسب هستند و نسبت به قلاب های دایره ای شکل دارای انحراف زاویه کمتری می باشند.

[تصویر: image014.jpg]

 

قلاب کرمی : همانطور که از اسماین قلاب هم پیدا است این قلاب برای استفاده کردن از طعمه هایی نظیر کرم بسیار مناسب می باشد.این قلاب ها بسیار فراوان هستند و در اندازه و شکل های گوناگون موجود می باشد نام دیگر که ممکن است برای این نوع قلاب ها به کار ببرند (قلاب نرم) می باشد.

[تصویر: image016.jpg]

 

قلابهای ماهیگیری

خداوند، گونه های بیشماری را برایما آفریده است. در تمام دورانها، ماهیگیران راههایی را برای صید ماهی اختراع و امتحان کرده اند. نخ و قلاب یگانه روشی بود که قرنها باقی بود. نتیجه آزمونهای پر زحمت تلاش جمعی از صدها ماهیگیر در نسلهای متفاوت به طراحی قلابهای ویژه با دهانه، کمان، ساق، پیکان و چشم قلابهای ویژه انجامید.

[تصویر: image017.jpg]

اصولأ تفاوت بین دوره ما و دوران گذشته در خصوصمحصولات پیشرفته، در مفهوم سرعت، ابزارهای تولید پیچیده و مواد تشکیل دهنده می باشد. از سوی دیگر الگوهای قلابهای مقدماتی در معرض تغییرات چندانی قرار نگرفته اند.

قلاب ماهیگیری یک نوع قلاب میباشد که از آن برای صید ماهی استفاده می شود. ممکن است دارای پیکان نوک یا بدون آن باشد. بطور معمول به نخ ماهیگیری متصل می شود و معمولأ قلاب درون طعمه پنهان می گردد یا در زیر یا درون طعمه های مصنوعی به همراه آن کشیده می شود.

 

 

بیشتر قلابهای ماهیگیریقدیمی از استخوان و چوب تراشیده می شدند. بعدأ قلابهای فولادی به علت داشتن امتیاز توانایی نفوذ بهتر رایج شدند. قلابهای ماهیگیری مدرن پیکاندار شدند و با آبکاری روکش برنز، نیکل یا گالوانیزه ای بر روی آنها جلا یافتند و بشکل برنزی، نقره ای و خاکستری مات، رنگ آمیزی شدند. البته قلابها در محدوده ای از سایزهاي متفاوت برای ماهیهای گوناگون قرار دارند. همچنین اشکال متفاوتی بعلت تفاوت ابعاد دهان ماهی و ایجاد برتری برای ماهیگیر وجود دارد.

[تصویر: image018.jpg]

 

 

امروزه تکنولوژی قلابهای جدید بهآنها اجازه می دهد تا در رنگهای متفاوت شامل قرمز،

سیاه، سبز، طلایی و صورتیعرضه گردند. خصوصأ اینکه بسیار نیز مردم پسند واقع شده اند. مثلأ ماهی کوچکی در قاره آمریکا زندگی می کند (آزاد ماهی قرمز) که اگر از این قلابها بصورت لخت و بدون طعمه استفاده کنید بخاطر رنگ آمیزیشان آن را به دهان خواهد گرفت.

لازم بذکر است که ماهیگیری با یکقلاب، نخ و چوب ماهیگیری، [b]ماهیگیری
ورزشی نامیده می شود. ماهیگیری بهروش نخ بلند یک روش ماهیگیری تجاری است که از اتصال صد یا صدها قلاب طعمه زدهِ آویخته از نخ اصلی تشکیل می شود.  اینجانب در برخی از نقاطاز جمله سد 15 خرداد نمونه ای از آن را دیده ام. یکی از بزرگترین کارخانه های تولید قلاب ماهیگیری شرکت [/b]Mustad کشور نروژ می باشد.

[تصویر: image019.gif]

 

 

 

انواع،اشکال و قسمتهای تشکیل دهنده قلاب ماهیگیری

 

قلابها دارای اشکال متفاوتی میباشند ولی بطور کلی آنها را به سه دسته تک شاخه، دو شاخه و سه شاخه تقسیم می نمایند.

[تصویر: image020.gif]

شکل کلی قلابها تابع نوع کمان، نوک، ساق و چشمآن می باشد. قلابهای آب شیرین و آب شور در هر کدام از پارامترهای مذکور تفاوتهایی با یکدیگر دارند.

[تصویر: image021.gif]

در شکل ذیل قسمتهای مختلف قلاب با نامهایشاننشان داده شده اند :

[تصویر: image023.jpg]

 

اندازههای قلاب

متاسفانه اندازه های یکسانی ازاندازه های قلابها وجود ندارد. آشنایی بصری با الگوهای متفاوت قلاب تنها نمونه عملی برای ماهیگیر می باشد. اگرچه تلاشهایی برای تنظیم استاندارد اندازه گیری قلابها بر حسب کسری از اینچ (واحد طول بریتانیا معادل 2.54 سانتیمتر) صورت پذیرفته بود اما هرگز این سیستم محقق نشد زیرا تنها بیان کننده طول ساق قلاب بود.

در حقیقت یک قلاب دو تا اندازه اصلیدارد که یکی از آنها دهانه قلاب می باشد که می توان الگوهای بسیار زیادی را برای آن متصور بود. دامنه اندازه قلابها از 0/19 تا 32 می باشد. سایز 0/19 بزرگترین ساق را داراست و سایز 32 کوچکترین قلاب محسوب می شود.

[تصویر: image025.gif]

 

چشم  قلاب

 

چشم قلاب ماهیگیری در انتهایساق قلاب قرار دارد و معمولأ بصورت حلقه، سوراخ یا رینگ می باشد که نخ یا لیدر در آن محکم می گردد. انواع معمول چشم قلاب به شرح زیر می باشد :

1-     چشم حلقه ای :چشمی است که قطر سیم (ضخامت مفتول قلاب) در آن یکسان بوده و به شکل یک دایره عمود بر صفحه خود قلاب است. دایره چشم ممکن است بسته یا باز باشد. نوع بسته سخت تر و از اینرو قویتر است. نوع چشم باز معمولأ در حیطه قلابهای ارزان قیمت می باشد.

[تصویر: image027.jpg]

2-    چشم لحیمی :چاک چشم این قلاب به ساق آن لحیم شده است که چشم قلاب بسیارقدرتمندی را فراهم می کند. قلابهایی که معمولأ در صید ماهی های بزرگ استفاده می شوند، لحیم می گردند تا حداکثر قدرت را فراهم کنند.

[تصویر: image029.jpg]

3-     چشم مخروطی :در چشم مخروطی ضخامت سیم قلاب بتدریج بطرف انتهای حلقه باریک می شود. این کار باعث کاهش وزن قلاب و مفید در استفاده در ساخت پشه های مصنوعی است.

[تصویر: image030.gif]

4-   چشم دورزده : سیمچشم حلقه در امتداد ساق قلاب ادامه می یابد. انتهای این سیم معمولأ نازک می شود. اگرچه میتواند بدون نازک شدن نیز ساخته شود. قلابهای چشم دورزده نقلأ در ساخت پشه های مرطوب مخصوص آزادماهی استفاده می شود.

[تصویر: image031.gif]

5-    چشم
سوزنی : یک فایدهچشم سوزنی این است که میتوان آن را براحتی درون طعمه یا تجهیزاتی همچون شناور عبور داد یا داخل کرد. همچنین بسیار قدرتمند می باشند و اتصال مطمئنی را فراهم می کنند.

[تصویر: image032.gif]

 

6-    چشم پارویی: در آن انتهای ساق قلاب مسطح شده است و نخ ماهیگیری در امتداد ساق قلاب به آن متصل می شود. انتهای مسطح از لغزش گره و خارج شدن آن از قلاب، جلوگیری مینماید. از چشم پارویی ها در نمونه هایاندازه متوسط در ماهیگیری تجاری بیشتر استفاده می شود. کاربرد بیشتر آن در آبهای شیرین می باشد.

[تصویر: image033.gif]

7-   چشم چرخان : ایننوع در قلابهای قوی خاص ماهیهای بزرگ دریایی بکار می رود. چشم آن متحرک بوده و بدور محور ساق قلاب دوران می کند.

[تصویر: image034.gif]

وضعیتهای قرارگیریعمومی چشم قلاب :

وضعیت قرار گیری چشم قلاب یکفاکتور مهم برای رسیدن به بالاترین پتانسیل عملکرد قلاب خصوصأ در طعمه های مصنوعی می باشد. چهار نوع وضعیت را در اشکال زیر مشاهده می نمایید :

1-     چشم مستقیم :چشمی است که در امتداد محور ساق قلاب بوده و وضعیت استاندارد چشم قلاب است.

[تصویر: image035.jpg]

2-     چشم بالا : چشمیاست که به سمت پشت ساق قلاب خم شده است و برای به حداقل رساندن مانع در حدفاصل نوک و ساق به طرف بیرون خم شده است.

[تصویر: image037.gif]

3-     چشم پایین :چشمی است که به طرف داخل ساق قلاب خم شده است و برای نفوذ بهتر در هنگام ضربه زدن به سوی نوک مایل می باشد.

[تصویر: image038.gif]

4-     چشم موازی :چشمی است که با خم قلاب موازی می باشد.

[تصویر: image039.gif]

 

 

ساق قلاب

ساق قلاب حکم پای قلاب را دارد و از بالای کمان تا چشم قلاب امتداد دارد. ساق قلابها در اشکال بسیار متفاوتی در کارخانه ها ساخته می شوند. در ذیل آنهایی که بیشتر معمول می باشند را تشریح خواهیم کرد :

1-    ساق مستقیم :در این قلابها ساق از چشم تا کمان قلاب بصورت مستقیم می باشد و اندازه آنها متناسب با دهانه قلاب مقداری ثابت دارد.

[تصویر: image040.gif]

2-   ساق منحنی : اینساقها اغلب به دلایل خاصی منحنی شده اند تا با حالت طبیعی و شکل ظاهری پشه ها تطبیق یابند. انواع گوناگونی از قلابهای پشه با اشکال متفاوت نیاز است تا بتوان فرم مخصوص بدن آنها را شبیه سازی نمود. این قلابها برای یافتن لارو حشرات، شفیره و طعمه های کرمی شکل بسیار مناسب می باشند.

[تصویر: image041.gif]

3-    ساق خاردار : برایاینکه بتوان طعمه را بر روی قلاب مانند کرمها و تکه گوشتها محکم کرد، یک یا چند خوار در پشت یا جلوی ساق قلاب تعبیه شده است.

[تصویر: image042.gif]

 

نوک قلاب

انتهای نوک قلاب جهت نفوذ در دهان ماهی بااستفاده از کمی نیرو (ضربه زدن) تیز شده است. بعلاوه نوک قلاب می بایست در یک دوره زمانی نسبتأ طولانی تیز باقی بماند. پیکان پیش آمدگی ای است که در امتداد عکس جهت قلاب برای نگه داشتن و عدم خارج شدن آن از دهان ماهی ادامه یافته است. در ادامه به بیان نمونه هایی از آن می پردازیم :

1-  نوک نیزه ای: اینها یک نوع استاندارد نوک قلاب هستند. شکل جامع نوکهای نیزه ای در کارخانه های مختلف متفاوت است.

[تصویر: image043.gif]

2-  نوک لبه چاقویی :قلابهای نوک لبه چاقویی بسیار تیز بوده و اصولأ برای صید ماهیهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. دو پهلوی نوک قلاب کوبیده شده است. سطح داخلی پیکان مسطح

است و از حالت نرمال پهنتر میباشد. بنابراین یک ماهی بزرگ بسختی می تواند از دست آن خلاص گردد.

[تصویر: image044.gif]

3- نوک سوزنی : درآن از فرایند تکنولوژی پیشرفته برای ساخت نوکهای مرغوب و بسیار پیشرفته استفاده می شود. سیم راست شده و بوسیله یک ماشین برش داده می شود و سپس بطرف دستگاه سنگ سمباده انتقال می یابد و در آنجا نوک آماده می گردد. نوک سوزنی از تمام جهت برای کسب شکل مخروطی کوبیده می شود. اگر این مراحل بدرستی انجام شود دارای بهترین کیفیت سوراخ کردن می باشد. البته نوک سوزنی به راحتی نوک بدون پیکان نفوذ نمی کند اما ماهی را بهتر نگه می دارد.

[تصویر: image045.gif]

4- نوک مقعر : قلابهاینوک مقعر یک ایده جدید می باشد که مزایای نوک سوزنی (سریع و آسان در نفوذ و فوقالعاده تیز) با پارامترهای قدرت و ماندگاری در لب ماهی را با یکدیگر پیوند زده است که نتیجه آن بوجود آمدن قلابی با ویژگیهای نوک تیز چسبنده است. از نوک سوزنی قدرتمندتر است. بیشتر قلابهای امروزی به سبب پایداری در نفوذ راحتتر و عملکرد بهتر از این نوع تولید می شود.

[تصویر: image046.gif]

5-  نوک بدون پیکان : اگرچه قلابهایبدون پیکان در زمانهای خیلی قبل از بوجود آمدن هرگونه ایده ساخت پیکانها، برای نگه داشتن صید مورد استفاده بود اما اخیرأ یعنی تا قبل از قرن بیستم تا زمانیکه ادارات محیط زیست و حفاظت از جمعیت ماهیان دستورالعملهای مربوطه را اعمال کردند، این نوع قلابها مورد استفاده عموم نبود. ماهیگیری بگیر و رها کن در بسیاریاز کشورها عمومی است و در برخی از آیین نامه های محلی بطور صحیح در جهت حفاظت از جمعیت ماهیها مرسوم شده است. لذا برای اینکه آسیب کمتری به ماهیها وارد آید این قلابها مجددأ رایج گردید.

 

[تصویر: image047.gif]

 

6- نوکهای پوزه دار : این نوع قلابدارای نوک خمیده بر روی ساق قلاب است. نوک پوزه ای مورد استفاده عالی در طعمه ماهیگیری برای آبهای شور می باشد

 

[تصویر: image048.gif]

 

7-نوک دابلین : در این حالت نوکقلاب به سمت خارج ساق برای فراهم نمودن نفوذ سریع خم شده است. شاید این اندک زاویه به خارج کامیابی بهتری را در صید با برخی از پشه های مصنوعی و ماهیهای بزرگ دریایی فراهم نماید.

 

[تصویر: image049.gif]

 

 

 

آموزش نحوه برخورد با آسیب های نا شی از قلاب ماهیگیری

 

مقدمه:

 

ورزش ماهیگیری یک ورزش عامه پسند در سراسرجهان می باشد که معمولأ جهت گذران فراغت و فعالیتی برای آسایش و راحتی روح و جسم انسان است. مصدومیتهای ناشی از قلاب ماهیگیری چه جهت گذران فراغت و چه بصورت تجاری و گذران زندگی در هنگام تنظیم و استفاده از وسایل ماهیگیری امری عادی است. بیشتر این مصدومیتها کوچک بوده و میتوان آنها را بدون مشکل در مطب پزشک بدون نیاز به عمل جراحی مداوا نمود. معمولأ افرادی که اینگونه مصدوم می گردند ممکن نیست خود را به مطب و خصوصأ به فوریتهای پزشکی (اورژانس) برسانند زیرا خارج کردن قلاب فرو رفته می تواند در محل حادثه انجام پذیرد. تمام مصدومیتهایی که بواسطه قلاب ماهیگیری پیش می آید نیازمند دقت در ارزیابی محیط بافت آسیب دیده قبل از تلاش برای خارج کردن آن می باشد. بهر حال برخی از فرورفتگیها را نمی توان در محل خارج کرد و نیازمند ارزیابی دقیق مصدومیت و درمان زخم ناشی از آن می باشد.

 

اگر فرو رفتگی قلاب در چشم یا اطراف آن باشد می بایستبیدرنگ به چشم پزشک مراجعه شود. انتخاب روش برای خارج کردن قلاب به نوع قلاب فرو رفته ، موقعیت مصدومیت و عمق نفوذ در بافت بستگی دارد. بعضی از اوقات ممکن است به بیشتر از یک شیوه جهت خارج کردن و دفع قلاب ماهیگیری نیاز باشد. شیوه کشیدن به عقب ساده ترین روشها است اما شیوه ای است که کمترین موفقیت را داراست. حال آنکه روش پیشروی قلاب و برش آن تاثیر بیشتری برای آسیبهای سطحی دارد و روشی است که همواره برای خارج کردن قلابهای اندازه بزرگ موفقیت آمیز بوده است. روش کشیدن سریع نخ می تواند

 

در محل بروز حادثه و اغلب بدون نیاز به بی حس کننده هااستفاده شود. همچنین نگهداری از زخم به همراه موفقیت در خارج کردن اشیاء فرورفته و با به کار بردن یک چسب زخم ساده نیز میسر می شود.

 

در این مقاله چهار تکنیک برای خارج کردن قلابماهیگیری از بافت ها شرح داده شده است:

 

ازریابی دقیقمحیط بافت آسیب دیده

 

بیشتر آسیبهای ناشی از قلاب بعلت نفوذقلاب در بافتهای نرم می باشد مانند گیر کردن قلاب در دست، صورت و سر. اما آن می تواند در هر قسمتی از بدن گیر کرده و فرو رود. این مجروحیتها معمولأ در عمق

 

بافت اتفاق نمی افتند چرا که نیروهای خطیدر امتداد نخ ماهیگیری تا قلاب عمل می کند و نوک آن موازی با پوست حرکت کرده و از نفوذ در عمق بافت جلوگیری می کند.

[تصویر: image050.gif]

شکل شماره یک : A : قلابتک شاخ پیکان دار B : قلابتک شاخ خاردار C :

قلاب سه شاخ

 

انواع و اندازه های بسیار متفاوتی از قلابهایماهیگیری موجود می باشد. (شکل شماره یک) وقتیکه قلاب را مورد بررسی قرار می دهیم به نکات مهمی که می بایست توجه کنیم این است که : آیا قلاب تک شاخ ، دو شاخ یا سه شاخ می باشد؟ آیا قلاب خاردار است؟ تعداد و موقعیت خارها چیست؟

 

این جزییات به ما در تصمیم گیریروش صحیح خارج نمودن قلاب کمک خواهد نمود. البته اغلب افراد نوع قلابی که مورد استفاده بوده را تشخیص خواهند داد و ممکن است قادر باشند تا یک روش را برای معاینه و دفع مشکل پیشنهاد نمایند. بعضی از اوقات مصدومیتهای ناشی از قلاب ماهیگیری زخمهای خطرناکی در بافتها ایجاد می نماید. رادیوگرافها ممکن است در تشخیص نوع قلاب و همچنین عمق نفوذ در موارد سخت به ما کمک نمایند. در صورتیکه معمولأ انجام نم گیرند.

 

 

وضعیت نوع زخمهای عصبی ، عروقی و همچنیندور یا نزدیک بودن آنها به سطح پوست حتمأ می بایست ارزیابی گردد. همچنین آسیبهای ناشی از قلاب ماهیگیری ممکن است در لایه های پایینتر بافت وارد شده باشد مانند گیر کردن قلاب در استخوان ، تاندونها ، رگها یا اعصاب. قبل از تلاش برای خارج کردن آن نیازمند ارزیابی دقیق از وضعیت زخم می باشد.

 

موارد نفوذ در چشم دومین دسته مصدومیتهای ناشیاز قلاب است که در سرتاسر جهان گزارش شده است. قلابی که در محیط اطراف چشم یا در موقعیتی فرو رفته که خارج کردن آن ممکن است آسیبی به چشم برساند می بایست روی آن را پوشانده و فورأ جهت مشاوره به یک چشم پزشک مراجعه شود.

 

 

اصول خارج کردن قلاب ماهیگیری

 

در این مقاله چهار تکنیک اصلی خارج کردن قلاب ماهیگیری شرح داده شده است:

 

1-     تکنیک عقب کشیدن

 

2-     تکنیک کشیدن سریع نخ

 

3-     تکنیک سوزن کمکی

 

4-     تکنیک پیشروی و برش

 

هر روش و برخی اصلاحات آن در جزییات این مقاله شرح داده شده است:

 

معمولأ انتخاب روش برای خارج کردن قلاب فرو رفته به نظرپزشک، موقعیت مصدومیت بر روی بدن و نوع قلاب بستگی دارد. بیشتر قلابهای فرو رفته می توانند با حداقل دخالت عمل جراحی از بدن خارج شوند. بطور کلی روشهای عقب کشیدن و کشیدن سریع نخ می بایست اولین تکنیکها برای مبادرت به خارج کردن قلاب باشند زیرا کمترین آسیب را به بافتها می رسانند. بیشتر روشهای فرورونده مانند تکنیکهای سوزن کمکی و پیشروی و برش برای خارج نمودن نمونه های سخت به کار می شوند.

 

بعضی اوقات می بایست از چندین روش برایخارج کردن قلاب استفاده نمود. برخی از این روشها به بی حسی موضعی یا وقفه عصبی نیاز دارد. قلابهایی که بطور سطحی فرورفته اند اگر بتوان با روشی همچون کشیدن سریع نخ به آسانی خارج نمود، ممکن است به بی حس کننده ها نیاز نداشته باشند.

 

یادمان نرود قبل از عمل درآوردن قلاب حتمأ موقعیتیرا که قلاب در آن فرو رفته است به خوبی با محلول Providon-Iodine یا همان محلول معروف بتادین شستشو دهید.

 

قلابهایی که بیش از یک نوک دارند مانندقلاب سه شاخ می بایست جهت عدم گیرکردن مجدد شاخهای قلاب در حین خارج سازی قلاب رویشان پوشانده یا پیکان نوک آنها بریده گردد. تمام اقلام ضمیمه شده به قلاب مانند نخ ماهیگیری، طعمه، طعمه مصنوعی، چرخنده ها و غیره می بایست از روی آن برداشته شوند. پزشک و ناظرین می بایست دقت نمایند که قلاب پس از خارج شدن در بدن خودشان فرو نرود

 

همچنین چشم می بایست محافظت شود خصوصأ هنگامیکه از روش کشیدن سریع نخ استفاده می کنید.

 

تکنیک عقب کشیدن:

 

روش عقب کشیدن یکی از راحتترین روشها میباشد اما پایینترین درصد موفقیت را داراست. بیشتر برای حالتهایی که قلاب به صورت سطحی وارد گردیده یا برای قلابهای بدون پیکان مناسب می باشد. ساق قلاب را بطرف پایین فشار دهید. این حرکت باعث چرخش قلاب در عمق و خلاصی پیکان آن از بافت می شود. قلاب میتواند بعد از آن از همان مسیر ورودی از پوست خارج گردد.(شکل شماره دو)

[تصویر: image051.gif]

 

 

شکل شماره دو : تکنیک عقب کشیدن. ساق قلاب ماهیگیریبه پایین فشار داده شده تا هنگامی که نوک آن از مسیر وردی خارج گردد.

 

هر گونه مقاومت و گیر کردن پیکان قلاب در طول انجامتکنیک می بایست پزشک کار را متوقف نموده و به دیگر روشهای خارج کردن فکر نماید.

 

تکنیک کشیدن سریع نخ:

 

تکنیک کشیدن سریع نخ تاثیر بیشترینسبت به روش عقب کشیدن دارد. معمولأ در همان محیط حادثه انجام می شود و بر این باورند که کمترین آسیب را به بافتها می رساند زیرا علاوه بر اینکه زخم جدیدی را ایجاد نمی کند، بندرت نیازمند بی حس کننده هاست. ممکن است از آن برای خارج کردن هر سایز و اندازه قلابی استفاده شود. اما بطور معمول بهترین عملکرد را در هنگام خارج کردن قلابهای سایز کوچک و متوسط دارد. این تکنیک همچنین عملکرد خوبی برای قلابهای فرو رفته در عمق دارد اما نمی توان در قسمتهایی از بدن که سفت نمی باشند مانند لاله گوش از این روش استفاده کرد. پزشکان یا معالجان می بایست با روش اجرای آن به خوبی آشنا باشند زیرا اجرای نادرست می تواند باعث آسیب بیشتر به بافتها گردد.

 

انتهای یک نخ مانند نخ ماهیگیری یانخ بخیه می بایست به دور قسمت میانی خم قلاب به طور محکم گره زده شود. (شکل شماره سه)

 

[تصویر: image053.jpg]

شکل شماره سه : تکنیک کشیدن سریع نخ. A : نخرا حول قسمت میانی قلاب گره زنید. B : ساققلاب را به سمت پوست فشار دهید. C : درحالی که ساق قلاب را به سمت پوست فشار می دهید نخ را به سرعت و محکم به سوی خود بکشید.

 

سطح پوست مورد بحث می بایست به خوبی با یکسطح صاف مانند ساق قلاب ماهیگیری که به پوست فشار می آورد ثابت شود. دقت داشته باشید که ساق قلاب را

 

 

موازی پوست زیرین نگه دارید.

 

قلاب ماهیگیری ممکن است با سرعت زیاد خارجشود لذا می بایست پزشک و ناظرین خود را از مسیر نخ دور کنند. یک پزشک می بایست همواره از محافظ چشمی برای خارج کردن قلاب فرورفته استفاده کند مخصوصأ وقتیکه از روش کشیدن سریع نخ استفاده می کند.

 

تکنیک سوزن کمکی:

روش سوزن کمکی نیازمند چالاکی پزشک است. روشمناسبی برای خارج کردن قلابهای سایز بزرگ با تک پیکان در نوک می باشد. اما زمانی که نوک قلاب در سطح پوست فرو رفته اثر بیشتری دارد و می توان با کمک یک سوزن آن را خارج ساخت. پس از آماده کردن پوست و بی حس کردن موضعی آن از یک سوزن بزرگ جهت وارد کردن در زخم قلاب استفاده می کنیم.(شکل شماره چهار)

[تصویر: image055.jpg]

شکل شماره 4 : تکنیک سوزن کمکی : A : سوزنبزرگ را در کنار قلاب ماهیگیری فرو برده تا محیط اطراف نوک قلاب را باز

 

نماید. B : قلابماهیگیری و سوزن را به همراه یکدیگر خارج نمایید.

 

راستای جاسازی سوزن می بایست در امتدادساق قلاب باشد. شیب آن می بایست به طرف نوک قلاب درون انحنای آن باشد تا سوزن قادر به آزاد کردن پیکان گیرکرده باشد. بسیار مهم است که شیب نوک سوزن در امتداد صحیح باشد. پزشک می بایست قلاب ماهیگیری را به پیش برده تا پیکان از گیر رها شود. آنگاه آنرا در حالی که می چرخاند به سمت بیرون بکشد.

 

یک روش اصلاحی برای این تکنیک فروبردن تیغ جراحی در زخم بطرف نوک قلاب می باشد. در آن صورت ممکن است قلاب ماهیگیری خارج گردد زیرا ایجاد شکاف، فضایی را برای نوک قلاب فراهم می

 

 

آورد. همچنین ممکن است این روش اصلاحی به همراهروش سوزن کمکی برای مصدومیتهای سخت تر مورد استفاده قرار گیرد.

 

تکنیک پیشروی و برش:

 

یکی از مزیتهای این روش سنتیخارج کردن قلاب ماهیگیری این است که تقریبأ همواره موفقیت را برای بیرون آوردن قلابهای ماهیگیری به همراه دارد. هر چند آسیب مضاعف به بافتهای مجاور زخم یک نقیصه آن می باشد. روش پیشروی و برش زمانی دارای اثر بیشتری است که نوک قلاب در نزدیکی پوست واقع شده باشد. در این صورت دو روش برای خارج کردن قلاب پیش روی شماست:

 

1-     اگر قلاب فرو رفته فقط دارای پیکان و فاقد خارباشد. (شکل شماره پنج)

 

2-     اگر قلاب فرو رفته علاوه بر پیکان نوک ، خاردار نیزباشد. (شکل شماره شش)

 

[تصویر: image056.gif]
 
 
 
[تصویر: image057.gif]
 
 
[تصویر: image058.jpg]
شکل شماره پنج : تکنیک پیشروی و برش برای قلابهای پیکان دار بدون خار. A : نوک قلاب را به سمت سطح پوست پیش می بریم. B : پیکان نوک آن را می بریم. C : باقیمانده قلاب را از میان زخم در خلاف جهت ورودی خارج می نماییم.
[تصویر: image059.jpg]
شکل شماره شش : تکنیک پیشروی و برش برای قلابهای خاردار. A : نوک قلاب را به سمت سطح پوست پیش می بریم. B : چشم قلاب را می بریم. C : باقیمانده قلاب را از میان زخم در جهت فرو رفته خارج می نماییم.

 

ابتدا می بایست داروی بی حسی موضعیرا در اطراف پوست آسیب دیده جهت نفوذ در پوست پاشید. نوک قلاب را که شامل تمام پیکان می باشد، توسط انبردست یا سیم چین جهت حرکت قلاب از میان پوست قیچی می کنیم. نوک بریده شده توسط انبردست یا هر وسیله برش دیگر اجازه می دهد تا قلاب ماهیگیری با مقاومت کمی در خلاف مسیر ورودی قلاب خارج شود.

 

برای قلابهای خاردار، محیط اطراف مصدومیتمی بایست توسط داروی بی حس کننده سر شده و قلاب به پیش رانده شود. حال به جای بریدن نوک قلاب، چشم قلاب بریده خواهد گردید. پزشک می تواند پس از آن، کشیدن قلاب را در همان امتدادی که نوک قلاب فرو رفته، خارج نماید.

 

طریقه مراقبت زخم بعد از خارج کردن قلاب

 

بعد از اینکه قلاب ماهیگیری خارج شد میبایست درون زخم برای احتمال وجود چیزهای بیگانه و خارجی مانند طعمه کنکاش گردد. همین قدر کافی است که از پماد آنتی بیوتیک و یک باند استریل بعد از ضد عفونی در حالیکه زخم باز است استفاده کنیم. آمپول کزاز می بایست برای افرادی که بیش از 5 سال از آخرین تزریقشان می گذرد تجویز شود.

چوبهای ماهیگیری

یک چوب ماهیگیری یا یکپوله (چوب ماهیگیری بدون چرخ و غلاف که در ایران به آن کاسی نیز می گویند) ابزاری است که از آن برای صید ماهی استفاده می شود و معمولأ جزء جدا نشدنی ماهیگیری ورزشی است (در بحث شیلات و تجارت معمولأ از تور برای ماهیگیری استفاده می شود).

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید