ویژگی های اختصاصی چرخ ماهیگیری کپور

 

در این مطلب سعی می‌کنیم شما را با ویژگی‌های اختصاصی چرخ ماهیگیری کپور آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید، چرخ ماهیگیری یکی از لوازم مهم در صید ماهی کپور است. چرخ ماهیگیری کپور حرفه‌ای از بعضی جهات با سایر چرخ‌ها فرق دارد که در ادامه این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم.

بهتر است ابتدا در رابطه با ویژگی‌های اختصاصی چرخ ماهی‌ کپور اطلاعات کامل و جامعی کسب کنید و در وهله‌ی دوم اقدام به خرید آن نمایید. پس:

ویژگی های اختصاصی چرخ ماهیگیری کپور؛ اسپول چرخ ماهیگیری 

مشخص‌ترین تفاوت چرخ ماهیگیری کپور با سایر چرخ‌ها در نوع اسپول (قرقره) آن است. اسپول این چرخ‌ها کم عمق و بلند است. این خصوصیات باعث می‌شوند مقدار نخ زیادی در اسپول جا شود.  علاوه‌براین موقعی که نخ از دور آن باز می‌شود، میزان ساییدن آن به بدنه به حداقل رسیده که همین موضوع، انجام پرتاب‌های بلند را ممکن می‌سازد. این نوع اسپول‌ها به شفت‌های بلندتری نیاز دارند، بنابراین بدنه‌ی چرخ ماهیگیری کپور از سایر چرخ‌های ماهیگیری بزرگ تر است. پس برای بررسی یکی از ویژگی های اختصاصی چرخ ماهیگیری کپور (ویژگی‌های اسپول) آن نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

ویژگی های اختصاصی چرخ ماهیگیری کپور؛ سیستم کلاج چرخ ماهیگیری 

یکی دیگر از سری ویژگی های اختصاصی چرخ ماهیگیری کپور، سیستم کلاج چرخ ماهیگیری کپور است؛ که یکی از تفاوت‌های عمده‌ی آن با سایر چرخ ها است. سیستم کلاج در صید ماهی کپور (بخصوص انواع درشت آن) کاربرد زیادی دارد. با درنظر گرفتن لزوم پرتاب‌های بلند در بعضی مواقع، هوش بالای ماهی های کپور درشت و امکان پی بردن آنها به وجود نخ زیر آب، هنگام صید کپور بایستی از نخ ماهیگیری نازک تری استفاده شود. با اینحال استفاده از نخ نازک هنگام مواجه با ماهی‌های درشت، امکان پارگی نخ ماهیگیری را بیشتر می‌کند. کلاج به ماهیگیر کمک می‌کند تا از این موضوع جلوگیری کند.

چرخ ماهی گیری کپور

ویژگی های اختصاصی چرخ ماهیگیری کپور؛ نحوه تنظیم کلاچ چرخ ماهیگیری

از سوی دیگر ماهی کپور در لحظات نخست افتادن به قلاب به شدت تکان خورده و برای فرار تلاش می‌کند. همین امر باعث وارد آمدن شوک شدیدی به نخ و چوب می‌شود. در این مواقع در صورتی که کلاج به اندازه‌ای که برای خنثی کردن این شوک لازم است باز نباشد، نخ به طور قطع پاره می‌شود. پس به کار بردن صحیح کلاج از اهمیت بالایی برخوردار است. پس همانگونه که ذکر کردیم کاربرد اصلی کلاج در دو موقعیت دیده می‌شود: یک، موقع انتظار و قرار داشتن چوب روی پایه، و دو، هنگام مواجهه با ماهی های کپور درشت. قدرت کلاج در هر یک از این موقعیت‌ها با موقعیت دیگر تفاوت دارد. از همین رو یکی از دشواری‌هایی که در زمان انتظار سر راه ماهیگیران (به ویژه ماهیگیران مبتدی) قرار دارد، پس از به قلاب افتادن ماهی و برداشتن ناگهانی و شدت دار چوب از روی پایه اتفاق می‌افتد. در این لحظه امکان دارد نخ زیاد و بیش از حدی از دور اسپول باز شود و در هم گره بخورد. یا اینکه ماهیگیر با وجود باز بودن کلاج، نخ را با سرعت زیادی جمع کند و چیزی دور اسپول جمع نشود و نخ داغ و در پی آن نازک و گاهی اوقات پاره شود. پس دانستن ویژگی های اختصاصی چرخ ماهیگیری کپور در این امر بسیار کمک کننده خواهد بود.

چرخ ماهی گیری

 ویژگی های اختصاصی چرخ ماهیگیری کپور؛ چرخ ماهیگیری دو کلاچه

به همین دلیل بعضی از تولیدکنندگان چرخ ماهیگیری کپور، چرخ‌هایی دارای دو کلاج عرضه کرده‌اند. در این نوع چرخ‌ها یکی از کلاج‌ها برای استفاده در هنگام انتظار و دیگری برای استفاده در هنگام مواجه با ماهی لحاظ شده است و تنظیمات آنها به صورت مجزا انجام می‌گیرد. پس از بلند کردن چوب و چرخاندن دسته‌ی چرخ به اندازه‌ی نیم دور، با قطع شدن کلاج اول، دومی فعال می‌گردد. چنین سیستم کلاجی کمک می‌کند تا کلاج با دو نوع قدرت تنظیم شده و ماهیگیر کمتر با دشواری های مذکور روبرو گردد.

کلیپس چرخ ماهیگیری کپور

یکی دیگر از ویژگی‌های چرخ ماهیگیری کپور حرفه‌ای، وجود یک کلیپس فلزی در مجاورت اسپول است. کلیپس مذکور کاربردهای زیادی در ماهیگیری کپور به ویژه در روش های طعمه میدانی و کف یابی دارد که در سایر مقالات به آن می‌پردازیم.

چرخ ماهیگیری

چرخ چوب طعمه پاشی

یکی دیگر از چرخ‌هایی که در صید ماهی کپور مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرخ چوب طعمه پاشی است. این چرخ از قدرت و سرعت زیادی در جمع کردن نخ برخوردار است. در این روش، چوب ماهیگیری و چرخ آن باید از قدرت مورد نیاز جهت جمع کردن نخ ماهیگیری و جداسازی موشک طعمه پاشی از روی آب برخوردار باشند. از همین رو در این روش از چرخ هایی استفاده می شود که قدرت و سرعت زیادی داشته باشند.

معیارهای انتخاب بهترین چوب ماهیگیری

در زیر به برخی از معیارهایی که باید در انتخاب بهترین چوب ماهیگیری درنظر داشت اشاره می‌کنیم:

مقاومت و استحکام یک چوب

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب بهترین چوب ماهیگیری به آن توجه داشت، مقاومت و استحکام چوب آن است. زیرا رابطه مستقیمی با مقدار خمیدگی و انعطاف‌پذیری چوب خواهد داشت. در واقع اگر چوب از انعطاف بالایی برخوردار باشد، مطمئنأ استحکام قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

وزن چوب

وزن چوب نیز دیگر مولفه‌ای است که باید برای انتخاب بهترین چوب ماهیگیری باید مدنظر قرار گیرد زیرا وزن چوب ماهیگیری بیانگر مقدار مقاومت آن خواهد بود.

نوع الیاف و نحوه بافت چوب

اگر از کنار مغازه‌های سازنده‌ی چوب ماهیگیری گذر کرده باشید، حتما مشاهده کرده‌اید که آن‌ها از بهترین نوع الیاف برای بافت چوب ماهیگیری استفاده می‌کنند که یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب چوب ماهیگیری خوب، همین نوع الیاف برای بافت چوب خواهد بود که باید به آن دقت ویژه‌ای داشت.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید