لیست لوازم ماهیگیری

لیست لوازم ماهیگیری

 

16مرداد

اگر برای نخستین بار است که می خواهید به صورت تفریحی – ورزشی به ماهیگیری بپردازید، لیستی از لوازم و تجهیزات مورنیاز را لازم دارید تا بدون دردسر و دغدغه اوقات فراغت خود را سپری نمایید. اصلی ترین و کاربردی ترین لیست لوازم ماهیگیری به شرح زیر است :

 

در اینجا لیست لوازم ماهیگیری و کلیه تجهیزات جانبی مورنیاز برای افراد تازه کار را معرفی می نماییم. این تجهیزات عبارتند از :

 | لیست لوازم ماهیگیری

 

قلاب ماهیگیری

 

قلاب ماهیگیری را می توان مهم ترین وسیله در لیست لوازم ماهیگیری دانست. در مطلب « انواع قلاب ماهیگیری » مدل های مختلف موجود در صنعت ماهیگیری را مورد بررسی قرار داده ایم. پیشنهاد می شود حتما آن را مطالعه بفرمایید!

 

چوب ماهیگیری

 

چوب ماهیگیری قطعه ای با طول بلند است که برای هریک از اشکال مختلف ماهیگیری (حرفه ای یا تفریحی به صورت صیادی از روی ساحل دریا ، رودخانه و .. ) نوع مخصوصی ساخته شده و به بازار عرضه گردیده است.

 

شناور

 

شناور یکی از تجهیزات جانبی صیادی (در لیست لوازم ماهیگیری) است که برای نشان دادن به دام افتادن ماهی به قلاب طراحی شده است. نحوه کار آن اینگونه است : هنگامی که ماهی به دور قلاب می چرخد و با آن بازی می نماید ، شناور روی آب هم تکان می خورد. بنابراین زمانی که ماهی طعمه را به دهان می گیرد ، شناور هم هماهنگ با ماهی به داخل آب فرو می رود و به ما نشان می دهد که ماهی قلاب را به دهان برده و زمان بالا کشیدن سریع قلاب و صید آن فرا رسیده است.

لیست لوازم ماهیگیری

 

وزنه 

 

همانگونه که از نام آن پیداست ، به جسم سنگینی که به منظور حفظ تعادل و فرو بردن قلاب در داخل آب به کار می رود ، وزنه می گویند. مدل های مختلفی با وزن های متفاوت از آن در بازار وجود دارد ولی می توان گفت بهترینشان نوع مخروطی شکل می باشد زیرا به دلیل باریک بودن شکل ظاهری در میان گیاهان آبزی کف رودخانه گیر نمی کند. مزایای استفاده از وزنه عبارتست از :

  • در آب های خروشان و پرتلاطم ، استفاده از وزنه های سنگین سبب می شود که جریان آب قلاب و طعمه را به کنار آب نیاورد.
  • در آب هایی که کف آن ها لایه هایی از گِل دارد، استفاده از وزنه های سبک بسیار بهتر است، چرا که وزنه های سنگین سبب فرو رفتن وزنه در لابه لای گل شده و باعث بروز مشکل برای صیاد می شود.
  • این قطعه به پرتاب خوب قلاب و فرو رفتن قلاب و طعمه در آب در مسافت های دور یا نزدیک کمک می کند.

لیست لوازم ماهیگیری

 

هرز گرد

 

هرز گرد (شبیه به یک سنجاق فلزی) یکی از تجهیزاتی است که در لیست لوازم ماهیگیری قرار دارد و عملکرد آن به گونه ایست که حول یک محور می چرخد و مانع از تابیده شدن نخ و پیچیدن آن می گردد. به عبارت دیگر هرز گرد شما را قادر می سازد تا به راحتی ریسه های دلخواه را تعویض نمایید.

 

طعمه ماهیگیری

 

طعمه های ماهیگیری را به سه دسته طبیعی ، غیر طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می کنند که هرکدام از آن ها وظیفه فریب دادن ماهی را برعهده دارند تا با جلب توجه ماهی به سمت خود آن را در قلاب به دام اندازند.

 

ریسه 

 

ریسه ، نخی به طول 50 سانتی متر یا نیم متر است که بعد از هرزه گرد متصل می شود و محلی برای نصب قلاب، وزنه و در برخی موارد شناور به روش های گوناگون می باشد. ریسه در دو نوع زیرآبی و روآبی ساخته می شود که براساس هدف صید و نوع گونه های آبزیان انتخاب می گردد.

 

روش زیرآبی

در این روش ، ابتدا ریسه به سرنخ حلقه زده می شود (جهت اتصال به قفل هرز گرد) و سپس قلاب پس از آن قرار گرفته و بعد از قلاب نیز وزنه به سرنخ متصل می گردد.

همگی مراحل بالا توسط گره انجام می پذیرد ، لذا باید ماهیگیر فوت و فن صحیح گره زدن را از یک فرد باتجربه بیاموزد. در صورتی که گره زده شده مناسب نبوده و فاقد استحکام لازم باشد ، در صورت گیر افتادن یک ماهی بزرگ به قلاب و تقلای ماهی ، به سرعت پاره شده و زحمت صیاد را به هدر می دهد.

 

روش روآبی

در این روش ابتدا ریسه به سر نخ حلقه زده می شود و پس از آن شناور از نخ عبور نموده و محکم می گردد. بعد از شناور ، وزنه جهت تعادل به نخ وصل می شود. در مرحله بعد قلاب به نوک نخ ریسه متصل می گردد.

 

 

دستگاه هشدار دهنده الکترونیکی

 

با پیشرفت این صنعت بزرگ ، ادوات و تجهیزاتی به این حرفه افزوده شدند که یکی از آن ها دستگاه هشدار دهنده الکترونیکی یا دیجیتال می باشد. این وسیله جایگزین زنگوله در روش سنتی ماهیگیری شده است. به گونه ای که هر زمان ماهی به قلاب نوک زند ، چراغ کوچک آن روشن شده و با ایجاد صدا ، ماهیگیر را از به دام افتادن ماهی باخبر می نماید. این دستگاه با شکل های مختلف به بازار عرضه شده است و صیاد را به منظور آمادگی بیشتر برای بالاکشیدن قلاب مطلع می سازد.

 

قلاب درآور 

 

گاهی اوقات برای بیرون آوردن قلاب از دهان ماهی نیاز به تجهیزاتی نظیر انبردست است تا بتوان به آسانی قلاب را جداسازی نمود. البته این کار را می توان با دست نیز انجام داد ولی گاهی اوقات نیروی دست توان کافی را ندارد و احتیاج به قلاب درآور می باشد. این وسیله را می توان جزء لیست لوازم ماهیگیری غیر ضروری دانست.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید